هدفت الدراسة التعرف إلى فاعلية برنامج إرشادي لتحسين التوافق النفسي والاجتماعي لدى المراهقات في مدرسة النور الثانوية، وقد اعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وتألف مجتمع الدراسة من (120) طالبة من طالبات الصف الأول ثانوي، كما تكونت عينة الدراسة من (16) طالبة مراهقة ممن يعانين من سوء التوافق النفسي والاجتماعي بعد تطبيق مقياس التوافق النفسي والاجتماعي عليهن، وقد تم تقسيم العينة إلى مجموعتين ضابطة وأخرى تجريبية، وقد تم استخدام أدوات في الدراسة متمثلة في البرنامج الإرشادي ومقياس التوافق النفسي والاجتماعي وهو من إعداد الباحثة. وأظهرت نتائج الدراسة فاعلية البرنامج الإرشادي في تحسين التوافق النفسي والاجتماعي عند المراهقات من طالبات مدرسة النور الثانوية من حيث التغلب على التصرفات السلبية وتحقيق الانسجام بين الدوافع والحاجات الفردية والانسجام مع عادات المجتمع وترك الأفكار السلبية. وتوصي الباحثة بضرورة الاستفادة من البرامج الإرشادية في خفض سوء التوافق النفسي والاجتماعي عند الطلاب، وتوعية أولياء الأمور والمجتمع المدرسي بدورهم في تحسين التوافق النفسي والاجتماعي للفرد.

The study aimed to identify the effectiveness of a counseling program to improve the psychological and social adjustment of (teenagers) girls in Al Noor Secondary School, The study relied on the semi -experimental method, The society of the study consisted of (120) female students of the eleventh grade, The study sample also consisted of (16) teenagers female students who suffer from poor psychological and social adjustment after applying the psychological and social adjustment scale on them. The sample was divided into two groups, a control group and an experimental group, tools were used in the study, represented by the counseling program, the psychological and social adjustment scale, which was prepared by the researcher. The results of the study showed the effectiveness of the counseling program in improving the psychological and social adjustment of teenagers girls from Al Noor Secondary School students in terms of overcoming negative behaviors and achieving harmony between individual motives and needs, harmony with the customs of society and leaving negative thoughts, The researcher recommends the need to take advantage of counseling programs to reduce the psychological and social adjustment among students, to educate parents and the school community about their role in improving the psychological and social adjustment of the individual.